0) Les gambes de Palamós
estan eufòriques. Els antidepressius que els humans del poble consumeixen i
execreten a través de les seves orines que van a parar al mar les han fet
enfollir. La fluoxetina passa pels cervells d'adults i de nens, de senyores
tristes i d'adolescents bulímiques, però també passa pels seus estómacs i
després per les seves bufetes i allà es dilueix i va a parar al mar en
forma d'aigua salada. Les gambes entren en contacte amb aquesta substància
química celestial i se senten tant animades que decideixen sortir dels seus
caus i provar sort a fora. A sorra oberta les coses són més divertides que quan
estan amagades sota una pedra o una vella petxina però hi ha xarxes verdes
brillants que les gambes en realitat veuen amb una precisió de colors molt
superior a la nostra -però que si s'hagués de descriure seria com superposar molts quadres de Cézanne de tonalitats verdes i grogues i inesperades
perquè nosaltres humans no coneixem la gamma de colors que coneix la gamba de
Palamós. I aquestes xarxes magnífiques que brillen amb el sol i que les fan
tornar boges d'alegria les porten de cap a les paelles de famílies de Terrassa
i de Sabadell que vénen a Palamós a passar les vacances. Les gambes passen els
millors minuts de les seves vides abans de ser pescades i així s'extingeixen
una a una, sotmeses a la fluoxetina igual que els empresaris, els nens
hiperactius, les dones riques i pobres i els adolescents bulímics
d'experiències.
1) Gilberto Maia és alt, fosc i
desitjable d'acord amb els cànons de la bellesa mutlicultural estàndard. La
casa de Gilberto Maia està impecable i fa olor de tè chai de lubricants i de
natilles. Els seus vestits són elegants i el seu termo està ple de tè chai fins
a vessar. Després de fer un polvo prepara un bon esmorzar i li diu princesa -i li diu d'una manera amistosa, com donant per fet
que ella sap que ell prepara esmorzars i diu princesa unes tres-centes vegades
l'any a ties diferents. Però mentre diu "princesa" això no
compta, al capdavall les princeses del Gilberto són noies força estúpides o de
vida força alegre que fan glopades de semen a tort i a dret. Encara no fa
vint-i-cinc anys el Gilberto era un nen que es passejava en pilotes per entre
les faveles i que anava clarament sucio.
Ara és presentador d'un canal de televisió amb una audiència fidel, s'aplica
una loció contra la pèrdua dels cabells cada matí i sempre que pot posa la seva
polla descomunal dintre la boca de princeses. Calvície a banda, Gilberto Maia
sap molt bé que té la batalla guanyada i que, fins i tot, si anem una mica més
lluny en el seu inconscient, sobre ell recau el pes de dur les regnes del futur
en un sentit quasi hegelià, allò de que els obrers acaben sent amos perquè el
contacte amb les penúries de la vida els fa més disciplinats més forts i més
astuts, menys insatisfets i menys somiatruites. Posa la teva polla a moltes
boques, Gilberto, fes una demostració de justícia històrica.
2) Toni Montero va néixer a les
Gavarres, va créixer al Vallès Oriental i fa temps que es dedica a
l'hosteleria. L'última vegada que el vaig veure va ser una nit a l'escullera,
de lluny. Estava assegut a l'extrem prop de les onades i contemplava les
estrelles amb una ampolla de Rioja que acidejava a la mà. Se sentien tambors de
fons, era la festa de la lluna plena i una colla de gent feia rotllana al
voltant d'un foc. Arribava una brisa fresca per acomiadar-se de l'hivern. El
Toni bevia i fumava mentre escoltava la música del mòbil i se sentia sol i protegit
pels astres. Era a Barcelona però es veien les estrelles, perquè les nits de
lluna plena a l'escullera són l'excepció que confirma la regla de la
contaminació lumínica urbana. El Toni té el mar i la lluna tatuats al braç.
Quan treballàvem junts a la cadena d'entrepans Z em deia que s'havia gravat la
pell en honor a les dues coses que més li agradaven en aquesta vida que eren el
mar i la lluna. També em va explicar que els seus dos gossos més estimats
s'havien dit així i que per ell era molt important assistir sempre a la festa
de la lluna plena quan plegava de la cadena d'entrepans, perquè d'alguna manera
quan ho feia entrava en contacte amb el mar i la lluna -la versió animal i la
versió geogràfica/cel·lestial. Allà assegut a l'escullera el Toni va sentir una
cançó que no havia sentit mai i que li va fer pensar en els dos gossos que
l'havien acompanyat molts anys però que es van morir un rere l'altre. Aquella
nit de lluna plena entre desconeguts el Toni va tocar els tambors sense
cansar-se, animat per una exaltació profunda. Reia i plorava bressolat pel mar
i la lluna, els seus dos amics difunts que havia cregut irrecuperables.
3) El plató és fred i blau. El
presentador és Gilberto Maia, que retoca els papers abans d'entrar en directe.
Mira al concursant i exhibeix un somriure blanc que contrasta amb la seva pell
fosca. El concursant és Toni Montero, que va vestit amb una samarreta estripada
per la part del pit i deixa que un floc de cabells ingovernables li caigui
sobre el front colrat pel sol i les ones.
- Benvinguts a El preu de la felicitat.
Toni, has arribat fins aquí. Saps que aconseguir la felicitat no és fàcil, però
ara és més fàcil que mai. 200.000 euros al final del trajecte. Saps què és
això? Diners per fer el que vulguis dos-cents mesos de la teva vida. Molta
pasta, més pasta de la que aconseguiràs treballant a cap bar. Estàs preparat
per respondre i encertar cinquanta preguntes en 15 minuts?
Toni Montero està preparat. Veu
les llums asfixiants del plató i es mira el tatuatge, el Mar i la Lluna. Al
final del túnel hi veu un nou gos, un Lowchen, milers d'euros per una vida
d'afecte. Els Lowchen, petits gossos amb gran personalitat, pura companyonia.
Gilberto Maia engega la roda de preguntes. Quin és l'últim guanyador del Moto
GP. A quina part del planeta viuen els pingüins. Qui va ser l'última parella
reconeguda de Paris Hilton. Coses així. Toni Montero no és gaire fotogènic,
respon absort sense mirar els ulls del presentador. Un Lowchen. El preu de la
felicitat és el que val un Lowchen.
Mentrestant, dins el cap del
carismàtic Gilberto Maia s'hi reprodueix un record que fa dies que no el deixa
viure. La memòria d'una nit en què va conèixer un angolès amb les cuixes
imponents i les espatlles amples. Va ser en una reunió de parlants de portuguès
que es fa mensualment en un bar de Bogatell i que agrupa membres de les
antigues colònies residents a Barcelona. Comparteixen la llengua que els uneix
mentre beuen cachassa i caipirinhas al so de bachatas i de la rumba
estrambòtica d'un tal Manu Chao. El dia que es van conèixer l'angolès i el
Gilberto estaven prenent alguna cosa junts i parlaven del Brasil i d'Angola,
Angola arrasada per moltes petites guerres que són una gran guerra. Ell es
moria de ganes d'anar al Brasil però abans havia d'estalviar diners per anar a
veure la família africana; llavors es va aixecar i va entrar a la porta que hi
havia al fons a mà esquerra. Quan l'angolès va sortir del lavabo Gilberto Maia
l'esperava de genolls entre l'assecador de mans i la pica. Li va dir que li volia
xupar la polla allà mateix, que era una bona idea. L'altre es va posar a clavar
patades a la pica i a dir-li porc de merda. Però potser no va anar així. Potser
li va dir que ho sentia però que no li venia de gust que Gilberto Maia ni cap
altre home s'agenollés per xupar-li la polla. Potser per alguns moments l'angolès va
voler provar-ho, potser podria haver accedit a portar-lo a casa però
finalment va sortir emprenyat. Gilberto Maia va quedar-se on era, de
genolls entre l'assecador de mans i la pica.
- Ho sento, Toni. La resposta és
Rod Stewart. Rod Stwart és el compositor de D'ya
Think I'm Sexy. La propera
vegada tindràs més sort. Fins llavors hauràs de seguir servint copes. I amb
tots vostès ens veiem la setmana que ve aquí mateix, a El preu de la felicitat.
Gilberto Maia somriu a la càmara.
Les dones del públic l'adoren.
No hay comentarios:
Publicar un comentario